Aflevering / mangelgennemgang

Når det er tid til at overtage huset eller tilbygningen, er man som oftest spændt og glæder sig. Det skal derfor være en god oplevelse at overtage byggeriet når det står endeligt færdigt.
Når håndværkeren har udført et stykke arbejde og melder det færdigt, er det kutyme at kunden og håndværkeren mødes og bliver enige om hvorvidt det rent faktisk er 100 % færdigt eller og der er mangler hist og pist.

Det tidspunkt, hvor et udført arbejde eller byggeri formelt afleveres til kunden, er helt afgørende for en række forhold. Ikke mindst fordi det er det tidspunkt hvor kunden formelt afgør hvorvidt der er væsentlige mangler og hvor risikoen for arbejdet eller byggeriet overgår til kunden.

Derfor skal håndværkerarbejdet gås igennem og godkendes af kunden inden denne overtager det.

Har du behov for professionel rådgivning i forbindelse med en afleveringsforretning


Ofte kan det være nyttigt at have en arkitekt, ingeniør eller byggesagkyndig med - både til mangelgennemgangen og selve afleveringsforretningen. Afleveringstidspunktet er som nævnt særdeles afgørende og der opstår ofte diskussion med håndværkeren om, hvorvidt der er mangler, hvor stort et beløb manglerne skal sættes til, samt om hvorvidt der er tale om væsentlige mangler. De fleste boligejere vil være på ”udebane” og de risikerer at blive snydt hvis de ikke har den byggetekniske viden til at kunne give håndværkeren kompetent modspil.

De fleste håndværkere vil ikke tage det ilde op hvis du tager en rådgiver med som kender retningslinjerne og ved hvad der kræves af håndværket. Tværtimod vil det for nogle håndværkere være en hjælp, hvis den uvildige rådgiver kan blåstemple de dele af arbejdet der er udført håndværksmæssigt korrekt.

Hvad indeholder en afleveringsforretning


  • Grundig byggeteknisk gennemgang af byggeriet ude som inde.
  • Undersøgelse af arbejdet, tag, facader, konstruktioner mm.
  • Vurdering af fejl og mangler, ridser, hakker samt manglende eller sjusket håndværksmæssigt arbejde.
  • Udarbejdelse af udførlig mangelliste, såfremt denne ikke laves af entreprenøren.
  • Gennemgang af forhold der skal være på plads inden overtagelse.
  • Rådgivning omkring afhjælpning, og hvordan du skal forholde dig